مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

درمان مشکلات گوارشی با طب سنتی

  • ۵۱۹
درمان مشکلات گوارشی با طب سنتی

استفاده از داروهای گیاهی باعث پاکسازی و تقویت معده می گردد و می توان با مصرف آنها بسیاری از مشکلات گوارشی را درمان کرد.  

امروزه بسیاری از مردم با مشکلات گوارشی روبرو می باشند که بیشتر این مشکلات را با مصرف داروهای گیاهی می‌توان حل کرد. 

افرادی که دارای مزاج سرد می باشند بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار می گیرند. مشکلات گوارشی معمولاً با علائمی مانند تلخ شدن دهان،حالت تهوع،بوی بد دهان، سوزش سر دل ،نفخ و سردرد همراه می باشد. 

برای جلوگیری از مبتلا شدن به مشکلات گوارشی بهتر است که در هنگام غذا خوردن پرخوری نکنید و همچنین توجه داشته باشید که بعد از غذا خوردن تا چند ساعت به صورت افقی دراز نکشید. 

 

مصرف بعضی از داروهای گیاهی به درمان مشکلات گوارشی و تقویت معده کمک می نماید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم :

 

نعنا 

ترکیبات موجود در نان به پاکسازی معده از میکروب ها کمک می نماید و آنجا که در این گیاه ماده‌ای به نام منتول وجود دارد باعث درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند دردهای معده، اسهال و سوء هاضمه می شود. 

برای تاثیر بیشتر نعنا بهتر است که آن را به صورت دمنوش به همراه نبات و عسل میل نمایید. 

 

رازیانه 

رازیانه گیاهی می باشد که به هضم غذا کمک کرده و باعث جذب انرژی در بدن می گردد. مصرف رازیانه برای افرادی که بعد از خوردن غذا دچار نفخ معده می شوند بسیار مفید است. استفاده از رازیانه می تواند مشکلات دیگری مانند سوزش معده ، حالت تهوع و قولنج معده را رفع نماید. 

علاوه بر آن مصرف رازیانه باعث تثبیت سطح قندخون در بدن شده و برای افراد دیابتی بسیار مفید است. 

 

 

سرکه سیب 

مصرف سرکه سیب باعث بهبود عملکرد گوارش می گردد و برای افرادی که هضم غذا در آنها به راحتی صورت نمی گیرد بسیار مفید است. استفاده از سرکه سیب باعث افزایش اسید معده شده و به هضم راحت تر غذا کمک می نماید.

برای تاثیر بیشتر سرکه سیب بهتر است که آن را ۲۰ دقیقه قبل از غذا مصرف کنید

 

زنجبیل 

زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی به حالت تهوع دچار می شود بسیار مناسب است.

مصرف زنجبیل باعث هضم بهتر غذا شده و به عنوان یک ضد میکروب شناخته می شود. برای تاثیر بیشتر زنجبیل بهتر است که آن را به صورت دمنوش دراورده همراه با عسل میل نمایید.

 

 

لیمو 

لیمو دارای ترکیبات اسیدی می باشد و در درمان ناراحتی‌های گوارشی بسیار موثر است. درمان لیمو برای افرادی که دارای رفلاکس معده می باشند بسیار مناسب می باشد زیرا اسید معده را کاهش میدهد.

برای تاثیر بیشتر لیمو بهتر است که به همراه جوش شیرین میل شود.  

 

آب سبزیجات 

آب سبزیجات باعث هضم غذاهای سنگین و چرب می شود زیرا آب سبزیجات سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم ،پتاسیم، منیزیم و آب می‌باشد. علاوه بر این مصرف آب سبزیجات باعث بهبود عملکرد صفرا و کبد نیز می گردد

 

 

شیرین بیان 

مصرف شیرین بیان باعث افزایش تولید هورمون هایی مانند موسیلاژ می گردد که نقش بسیار زیادی در محافظت از دستگاه گوارش دارد. 

استفاده کردن از ریشه شیرین بیان باعث درمان مشکلات گوارشی شده و همچنین عملکرد دستگاه تنفسی را نیز بهبود می بخشد

دارچین 

دارچین یک گیاه دارویی می باشد که سرشار از آنتی اکسیدان از و در درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سردل و سوءهاضمه بسیار کاربرد دارد. در طب سنتی از دارچین به عنوان یک داروی تقویت کننده معده استفاده میشود. 

 

 

چای سبز 

مصرف چای سبز باعث دفع سموم از بدن شده و برای افرادی که به عفونت معده مبتلا می باشند بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف چای سبز باعث سلامت کلیه ها نیز می گردد. 

چای سبز برخلاف چای سیاه که باعث افزایش اسید معده می‌گردد در درمان رفلاکس معده بسیار موثر است.

زیره 

زیره گیاهی می باشد که خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان بعضی از مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده و کاهش التهابات روده بسیار موثر است. 

زیره را می توان هم به صورت خام در غذا استفاده کرد و هم آن را به صورت دمنوش مصرف کرد. 

 

عرق بیدمشک 

مصرف عرق بیدمشک برای درمان اختلالات دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. استفاده کردن از عرق بیدمشک برای افرادی که به معده درد های عصبی مبتلا می باشند بسیار تاثیرگذار است. معمولاً عرق بیدمشک باعث آرامش اعصاب شده و در رفع استرس، اضطراب و دلشوره بسیار موثر می باشد.

عرق ریحان 

مصرف عرق ریحان باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود زیر در عرق ریحان ترکیب اوژنول وجود دارد و برای افرادی که دچار رفلاکس معده می باشد با کاهش دادن اسید معده می تواند کمک کننده باشد.

ریحان گیاهی ضد التهابی است که می‌توان آن را هم به صورت عرق هم به صورت خشک و هم دمنوش مصرف کرد. 

 

بابونه 

در طب سنتی بابونه را به عنوان داروی معده می شناسند زیرا باعث تقویت معده می گردد و همچنین در درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش معده ،ورم معده و عفونت معده بسیار تاثیرگذار است.

مصرف بابونه برای افرادی که به زخم معده مبتلا می باشند بسیار موثر است زیرا بابونه یک گیاه ضد زخم می‌باشد و در درمان التهابات بدن بسیار کمک کننده می باشد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم