مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

تاثیر خواب در سلامتی انسان

  • ۵۰۲
تاثیر خواب در سلامتی انسان

خواب منظم و سلامتی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند زیرا خواب منظم باعث کاهش استرس های بدن شده و به واکنش بهتر بدن در مقابل بیماری ها منجر می شود.

خواب نامنظم می تواند باعث بروز عوارض جدی مانند ضعف سیستم ایمنی، زود عصبانی شدن ،کاهش کارایی مغز ،کاهش میل جنسی، افزایش وزن و افزایش فشار خون شود. 

به هم ریختن چرخه خواب سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند تاثیرات منفی در روح و روان انسان بر جای بگذارد.

خوابیدن این امکان را به مغز می دهد که دوباره انرژی از دست رفته بدن را تامین کند 

فواید خوابیدن :

سلامت پوست  

یکی از مهمترین فواید داشتن خواب منظم این می باشد که باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست می شود همچنین خوابیدن باعث می‌شود که هورمون کورتیزول که یک هورمون استرس زا می باشد در بدن به مقدار کمتری ترشح پیدا کند و همین امر منجر به بهتر شدن پوست میشود. 

همچنین بی خوابی میتواند درخشندگی و انعطاف پوست را از بین ببرد در صورتی که خواب منظم باعث تعادل هورمونها در بدن شده و به شادابی پوست کمک می نماید. 

 

بهبود عملکرد جنسی 

داشتن یک خواب منظم و کافی باعث افزایش میل جنسی میگردد. 

طی تحقیقات انجام شده افرادی که از خواب منظمی برخوردار می باشند نسبت به دیگر افراد ۱۴ درصد بیشتر دارای میل جنسی می باشند.

 

پیشگیری از دیابت 

بی خوابی باعث اتلاف انرژی بدن می گردد و افراد برای تامین انرژی به مصرف خوراکی‌های شیرین روی می آورد که این امر باعث افزایش قند خون در بدن میشود. 

همچنین کم خوابی می تواند باعث کاهش تولید هورمون انسولین در بدن گردد و این امر باعث می شود که بدن قادر به تجزیه قندهای بدن نداشته باشد و در نتیجه به دیابت مبتلا شود. 

پس می توان گفت یک خواب منظم و کافی ریسک مبتلا شدن به دیابت را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.  

کنترل وزن 

خواب منظم باعث افزایش سوخت و ساز بدن می گردد و به دلیل اینکه باعث تعادل بین هورمون ها میشود نقش بسیار مهمی در کنترل وزن دارد. 

 

افزایش تمرکز 

همانطور که قبلا اشاره شد داشتن خواب منظم باعث بهبود عملکرد مغز می شود و علاوه بر تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک می نماید .

تحقیقات انجام شده افرادی که خواب منظمی داشتند به نسبت دیگر افراد از تمرکز بیشتر و در نتیجه بهره وری بالاتری برخوردار بودند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم