مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

مواد غذایی خونساز

  • ۵۰۷
مواد غذایی خونساز

کمبود آهن در بدن منجر به کم خونی می شود و یکی از شایع ترین بیماری هایی میباشد که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. کمبود آهن در بدن باعث می‌شود که فرد دچار ضعف بدنی، تنگی نفس، سردرد و خستگی شود. 

 

انسان باید همواره از مواد غذایی استفاده کند که خون ساز بوده تا بدن گلبول قرمز کافی داشته باشد تا به کمک آن اکسیژن به بافت های بدن رسانده شود .اگر گلبول های قرمز بدن کم باشد اکسیژن رسانی به سلولهای بدن درست انجام نمی گیرد و در نتیجه ی آن، انسان دچار کم خونی شده که باعث ایجاد حس ضعف، بی حالی و خستگی و... در بدن میشود. 

 

مواد غذایی خون ساز 

 

اسفناج

یکی از مواد غذایی که خونساز است اسفناج می باشد. اسفناج کمک زیادی به خونسازی در بدن می کند و از کم‌خونی جلوگیری می نماید. اسفناج یک منبع غنی از کلسیم، فیبر، ویتامین c، بتاکاروتن، آهن و... می باشد. 

 

کشمش 

کشمش و مویز نیز آهن بسیار زیادی دارند که باعث تقویت گلبولهای قرمز شده و به خونسازی در بدن کمک می‌کند. 

 

 
آلو

آلو نیز از جمله میوه های خون ساز بوده که در تقویت و رشد هموگلوبین خون تاثیر زیادی دارد. آلو حاوی منیزیم، آهن و ویتامین c بوده و به تولید گلبول های قرمز در بدن کمک زیادی میکند. 

 

آب انار 

در آب انار ترکیب به نام اسید اسکوربیک وجود دارد که باعث افزایش جذب آهن در بدن می گردد. انار میوه ای می باشد که سرشار از ویتامین c، ویتامین e و ویتامین آ می باشد و استفاده از آن باعث بالا آمدن سطح هموگلوبین در بدن شده و به رفع کم خونی کمک می نماید.

 

 
ماهی

از دیگر مواد غذایی که کمک زیادی به خونسازی می‌کنند غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا میباشد.مصرف ماهی های چرب کمک زیادی به جلوگیری از کم خونی می کند.

 

موز

از جمله میوه هایی که خون ساز هستند می توان به موز که منبع غنی اسید فولیک و آهن است اشاره کرد. مصرف موز تاثیر زیادی در افزایش گلبولهای قرمز خون دارد. مصرف موز باعث افزایش تعداد سلولهای خونی می شود و به زنان بارداری که دچار کم خونی می باشند مصرف آن توصیه می گردد. 

 

 
هلو 

هلو سرشار از آهن می باشد و علاوه بر آنکه به تقویت بینایی کمک می نماید مصرف آن باعث جلوگیری از تکثیر گلبول های قرمز معیوب شده و به رفع کم خونی کمک می نماید. یکی از نوشیدنی های مناسب برای درمان کم خونی اسموتی هلو می باشد.

 

چغندر

چغندر یکی از میوه هایی میباشد که حاوی پتاسیم و اسید فولیک و ویتامین c بوده و باعث افزایش هموگلوبین خون می‌شود و از کم خونی جلوگیری می نماید. علاوه بر آن آهن موجود در چغندر باعث رشد سلولهای جدید در بدن زنان باردار میشود.

 

 
گریپ فروت 

گریپ فروت و سیب حاوی ویتامین سی می باشند که به بدن در جذب بهتر آهن و در نتیجه خونسازی کمک می‌کنند. 

 

تخم مرغ 

تخم مرغ یکی از انواع مواد غذایی می باشد که سرشار از آنتی اکسیدان پروتئین برای ویتامین ها می باشد و مصرف آن برای افرادی که به کم خونی مبتلا می باشد توصیه می گردد. یک عدد تخم مرغ برابر با یک میلی گرم آهن می باشد.

 

آب سیب 

سیب میوه ای می‌باشد که از آن به عنوان منبع آهن یاد می شود و مصرف آن باعث تولید هموگلوبین بیشتر در بدن میگردد. به طور کلی مصرف سیب فواید زیادی برای بدن به دنبال دارد به گونه‌ای که گفته می‌شود با خوردن یک سیب در روز بیماری‌ها را از خود دور نگه دارید.

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم