مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

درمان یبوست با راهکارهای خانگی

  • ۴۹۳
درمان یبوست با راهکارهای خانگی

معمولاً دلایل مختلفی مانند مصرف کم آب و غذاهای فیبردار و کم تحرکی باعث ایجاد یبوست در افراد می گردد. چنین افرادی با علائمی مانند مشکل در حرکت روده، نفخ شکم و دل درد روبرو می شوند. در صورتی که یبوست به سرعت برطرف نشود می تواند باعث بروز عوارض جدی در بدن گردد.

 

مصرف میوه و سبزیجات تازه میتواند افراد را از ابتلا به یبوست محافظت نماید همچنین انجام فعالیت های ورزشی باعث فعال شدن روده ها شده و در جلوگیری از مبتلا شدن به یبوست موثر می باشد.

 

دلایل ایجاد یبوست 

 

* ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند بیماری های عصبی یا ام اس 

* بارداری

* مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اسید

* استرس 

* کم تحرکی

* عدم استفاده از مقدار کافی آب 

 

 

درمان یبوست با راهکارهای خانگی 

 

بادرنجویه 

بادرنجبویه گیاهی دارویی می باشد که شبیه به گشنیز بوده و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد . استفاده از این گیاه دارویی به تقویت معده و روده کمک می نماید. مصرف دمنوش بادرنجبویه برای افرادی که به یبوست مبتلا می باشند توصیه می گردد اما بهتر است که به همراه روغن زیتون مصرف شود. 

 

سبوس گندم 

لایه بیرونی دانه گندم حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر می باشد که مصرف آن باعث بهبود گوارش شده و به درمان یبوست کمک می نماید. بهترین حالت مصرف سبوس گندم استفاده از آن در پخت و پز می باشد اما می‌توانید آن را به همراه یک فنجان قهوه یا چای هم مصرف کنید

 
سنا 

سنا گیاهی دارویی می باشد که باعث پاکسازی روده می گردد و برای درمان یبوست بسیار تاثیرگذار است. تاثیر برگهای این گیاه دارویی از میوه آن بیشتر می باشد اما به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف این گیاه دارویی هرگز زیاده روی نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به کبد میشود. 

 

چای قاصدک 

مصرف چای قاصدک باعث درمان مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ و یبوست میشود زیرا استفاده از این گیاه دارویی باعث تولید صفرا شده و به درمان یبوست کمک می نماید. از آنجایی که چای قاصدک خاصیت ادرار آوری هم دارد باعث می‌شود که آب بیشتری وارد سیستم گوارش شده و در جلوگیری از مبتلا شدن به یبوست موثر است.

 

 
کاهو 

کاهو یکی از سبزیجاتی می باشد که در برگهای آن مقدار زیادی فیبر قرار گرفته است و از آن به عنوان داروی ضد یبوست نام برده می‌شود. مصرف کاهو به دلیل اینکه سرشار از سلولز، نشاسته، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم و گوگرد می باشد باعث تقویت دستگاه گوارش می شود به منظور تاثیر بیشتر بهتر است که کاهو به همراه چند قطره آب لیموی تازه مصرف شود.

 

بارهنگ 

مصرف بارهنگ به فعال شدن روده ها کمک می نماید و برای درمان تنبلی روده موثر میباشد استفاده از این گیاه دارویی به عنوان یک ملین به درمان یبوست کمک میکند. در کنار بارهنگ میوه های دیگری مانند آلو خشک و کیوی می توانند به درمان یبوست کمک کنند.

 

 
پرتقال 

در پرتقال ترکیبات مهم مانند فیبر ویتامین c و فلاونوئید وجود دارد که باعث شده است مصرف پرتقال علاوه بر فواید زیاد دیگری که برای بدن دارد به دفع مدفوع از بدن کمک کند. بهتر است که پرتغال به صورت میان وعده استفاده شود. 

 

چای جعفری 

جعفری یکی از سبزیجاتی می باشد که مصرف آن به درمان اختلالات گوارشی کمک می‌نماید بهتر است که جعفری به همراه برگ و دانه های آن مصرف شود زیرا در این صورت می تواند به درمان یبوست کمک کند. مصرف چای جعفری برای درمان مشکلات دیگر مانند رفع بوی بد دهان هم موثر می باشد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم