مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

مواد غذایی مفید برای افراد سیگاری

  • ۴۷۴
مواد غذایی مفید برای افراد سیگاری

کشیدن سیگار یکی از عوامل  ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های ریوی می باشد و سالانه افراد زیادی در جهان به دلیل استعمال سیگار دچار مرگ میشوند. به دلیل اینکه سیگار حالت اکسیداتیو دارد خطر مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

 

بعضی از مواد غذایی دارای ترکیباتی می باشند که استفاده از آنها باعث کاهش عوارض سیگار می شود همچنین افراد سیگاری باید به این نکته توجه داشته باشند که از مصرف غذاهای سرخ شده و چرب خودداری نمایند زیرا این مواد غذایی اثرات سیگار کشیدن را دوچندان می کند. 

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه برای خود افراد مضر می باشد ممکن است افرادی که در معرض دود سیگار میباشند را دچار عوارض جدی کند. استعمال سیگار باعث رسوب مواد شیمیایی به داخل ریه ها و انسداد ریه میشود.افرادی که سیگار استعمال می کنند بهتر است که آن را ترک کنند اما در صورت عدم ترک بهتر است با خوردن بعضی از مواد غذایی  عوارض آن را در بدن به حداقل برسانند.

 

مواد غذایی مناسب برای افراد سیگاری جهت کاهش عوارض

 

پرتقال 

پرتقال میوه ای میباشد که سرشار از ویتامین c و فیبر است و مصرف آن باعث گشاد شدن عروق قلبی می‌شود و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد همچنین به دلیل اینکه پرتقال خاصیت اسیدی دارد باعث سم زدایی بدن از نیکوتین سیگار میشود.  

 

چغندر 

در چغندر ماده‌ای به نام نیترات وجود دارد که برای بهبود عملکرد ریه بسیار موثر می باشد این ماده باعث افزایش اکسیژن رسانی به ریه می گردد بنابراین مصرف آن برای افراد سیگاری به دلیل اینکه دارای مشکلات ریوی می باشند بسیار توصیه می گردد.

 

گلابی 

معمولاً افرادی که سیگار میکشند  به بیماری‌های مزمن ریوی دچار می‌شوند مصرف گلابی می تواند آسیب های وارد شده به ریه را در اثر استعمال دخانیات کاهش دهد زیرا گلابی مانند یک عامل محافظ در مقابل بیماری های انسدادی مزمن ریوی عمل می کند. اکسیدان های موجود در گلابی باعث کاهش فشار به بافت‌های ریه میشود.

 

 
گوجه فرنگی 

همانطور که گفته شد به دلیل اینکه در سیگار ماده های شیمیایی خطرناکی وجود دارد که باعث آسیب رسیدن به بافت‌های ریه میشود داشتن رژیم غذایی که سرشار از گوجه‌فرنگی باشد باعث ترمیم آسیب های وارد شده به ریه می گردد همچنین برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند به دلیل اینکه در گوجه‌فرنگی مقداری نیکوتین وجود دارد مصرف گوجه می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

 

کلم قرمز 

کلم قرمز سرشار از آنتوسیانین میباشد که از زوال ریه جلوگیری می‌کند و باعث عملکرد بهتر ریه‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان های موجود در کلم قرمز خاصیت ضد التهابی دارد که افراد سیگاری بهتر است که به مصرف آن روی بیاورند.

 

پیاز 

در پیاز ترکیبی به نام کوئرستین وجود دارد که مانند یک آنتی اکسیدان قوی باعث حفاظت بدن در برابر بسیاری از بیماریها می شود. همچنین برای کاهش التهاب برونش بهتر است که از پیاز استفاده شود.

 

 
هویج 

از آسیب‌هایی که استعمال سیگار باعث آن می شود از بین رفتن غشای مخاطی دستگاه تنفسی می باشد و در این موارد مصرف هویج می‌تواند باعث بازسازی غشای مخاطی شود و به حذف سریع نیکوتین از بدن کمک می نماید. از آن جایی که مصرف هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود می تواند خطرات و عوارض سیگار را به حداقل برساند. 

 

چای سبز 

چای سبز یکی از نوشیدنی های مفید برای افراد سیگاری می باشد زیرا در آن ترکیب مفید به نام پلی فنول وجود دارد که خطر مبتلا شدن به سرطان ریه را کاهش می دهد برای تاثیر بیشتر بهتر است که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز مصرف شود. 

 

عدس 

عدس یکی از حبوبات ای می باشد که سرشار از مواد مغذی مانند آهن پتاسیم منیزیم و مس می باشد که مصرف به آن باعث پاکسازی ریه ها میشود. استفاده از عدس در رژیم غذایی باعث بهبود عملکرد ریه ها شده و افراد را از از ابتلا به سرطان ریه و بیماری های مزمن انسدادی ریه محافظت می کند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم