مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

ساختمان کبد و مواد غذایی مفید و مضر برای آن

  • ۴۳۶
ساختمان کبد و مواد غذایی مفید و مضر برای آن

کبد اندامی است که در سمت راست سینه زیر دنده ها قرار دارد و به عنوان بزرگترین غده موجود در بدن انسان شناخته می شود کبد در خانم‌ها کوچکتر از آقایان است به گونه‌ای که وزن آن در آقایان حدود ۱.۳ کیلوگرم و در خانم ها حدود یک کیلوگرم می باشد.

 

کبد مجهز به سلولهایی به نام کوپر می باشد که وظیفه آن ها در صورت سالم بودن بیگانه خواری است. از دیگر وظایف کبد این می باشد که قند را به صورت گلیکوژن و آهن را به‌صورت فریتین ذخیره می‌کند و در موقع نیاز در اختیار بدن قرار می دهد مهمترین ذخیره کبد ویتامین ب ۱۲ می باشد که حدوداً برای ۶ ماه تا یکسال کفایت می کند.

زندگی بدون کبد امکان پذیر نمیباشد و مرگ انسان حتمی است زیرا همانطور که گفته شد کبد مجهز به سلول هایی به نام کوپر می باشد که کارشان حفاظت از کبد و کل بدن است بدین صورت که میکروبهایی که در سیستم ایمنی بدن از بین نرفته اند و وارد خون شده اند در کبد توسط این سلول ها از بین می روند.

کبد به دو علت مرکز غم بدن شناخته می شود 

۱- هنگامی که مواد غذایی کافی از طریق کبد عبور نکند و به سلول‌ها نرسد سلول‌ها دچار کمبود می‌شوند و نمی‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و همین امر موجب غم و اندوه در انسان می شود

۲- مهمترین عاملی که موجب قلب و اندوه در انسان می شود تجمع مواد غذایی زائد در کبد و به وجود آمدن عفونت در آن است زیرا بر اثر تجمع مواد غذایی و به حالت سکون در آمدن آنها موجب گندیدگی و فساد می‌شود و این خود عامل بزرگی برای غم و اندوه می باشد.  

 

مواد غذایی مفید برای کبد

از جمله مواد غذایی مفید برای کبد می توان به خاکشیر و بارهنگ تخم شربتی سبزیجات تازه کاهو انار روغن زیتون خیار هویج نان جو سوپ جو و ترنجبین اشاره کرد. همچنین مصرف روزانه حداقل ۶ لیوان آب خنک نیم ساعت قبل و دو نیم ساعت بعد از غذا و خوردن سالاد فصل همراه با لیموترش تازه از جمله مواد غذایی مفید برای کبد میباشد. پس می توان گفت با تغذیه صحیح و مناسب می توان کبد را سالم نگه داشت زیرا سلامت بودن کبد مساوی است با سلامت جسم و روح . کبد ماده ای ضد ویروسی ترشح می‌کند که این ماده زمانی تولید می شود که کبد در نهایت سلامت باشد. 

مواد غذای مضر برای کبد 

از جمله مواد غذایی مضر برای کبد می توان به غذاهای سرخ کردنی، غذاهای چرب و پرحجم، چای، شیرینی جات قنادی، تخم مرغ، نمک زیاد، ترشیجات، ماست، نوشابه، ادویه‌جات تند، سیر زیاد و غذاهای فریز شده اشاره کرد. همچنین عصبی شدن و حرص خوردن زیاد، یبوست، تنبلی و عدم فعالیت فیزیکی، خواب زیاد ، تند غذا خوردن و مصرف گوشت زیاد از عوامل دیگری می باشند که برای کبد مضر هستند. 

کبد یک عضو فوق العاده مفید می باشد که حتی با کمترین غم و اندوه آزرده شده و آنزیمهای shot و shot  آن به سرعت ترشح شده و زیاد می‌شود.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم