مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

استخوان بندی بدن

  • ۴۲۶
استخوان بندی بدن

در نظام آفرینش انسان تنها موجودی می باشد که روی دو پا راه می رود در حالی که بقیه جانداران معمولاً روی چهار دست و پا راه میروند. بدن انسان توسط اسکلت و استخوان بندی شکل خاص و زیبایی به خود گرفته و این یکی از شگفتی‌های نظام آفرینش می باشد.

 

اگر بدن انسان هیچ استخوانی نداشت حرکت و راه رفتن برای انسان مقدور نبود استخوان ها در بدن ما وظایف خاصی را دارند اسکلت بدن از ۲۰۶ قطعه استخوان ریز و درشت ساخته شده است که بدن انسان را شکل می دهد و باعث می شود بتواند کلیه فشارها و وزن خود را به راحتی تحمل کند.

مثلاً مغز که به عنوان فرمانروای بدن انسان می باشد در یک محفظه محکم به نام جمجمه قرار گرفته است و یا نخاع در میان ستون فقرات محافظت می گردد.  

در اصل می‌توان گفت وسیله‌ای که حرکت انسان ها را ممکن می‌سازد اسکلت و ماهیچه ها می باشند.

ستون فقرات در هر انسانی دارای چهار انحنای خاص می باشد و قسمت پایین تر آن قطورتر است و هر چقدر که به طرف بالا می رود تا به مهره های گردن برسد کم کم نازک می گردد زیرا مهره های گردن مسئول حفظ و نگهداری جمجمه می باشد و اگر وزن سر آدمی را نسبت به تمام وزن او بسنجیم می‌بینیم که کمتر است.

یکی از مهمترین وظایف استخوان ها در بدن خون سازی می باشد زندگی انسان ها بستگی به کارکرد به موقع مغز استخوان دارد در افراد بالغ استخوانهای لگن و دنده ها و ستون فقرات کار خون سازی را به عهده دارند از این رو باید در نهایت مراقبت و محافظت از آنها عمل کنیم.

 
غذاهای مفید برای استخوان ها 

غذاهایی که از مواد کلسیم و فسفر برخوردار می باشند بهترین غذای استخوان ها به شمار می‌روند. برخی از این غذاها عبارتند از پونه کوهی، کشک،‌ مغز گردو، پسته، کنجد، انواع کلم، میوه جات و سبزیجات تازه و روغن زیتون. همچنین نور مستقیم آفتاب، مصرف کلسیم و فسفر، خرما و شیره خرما بهترین غذاها برای محافظت از استخوان ها می باشند.

 

غذاهای مضر برای استخوان ها 

از جمله مواد غذایی مضر برای استخوان ها می توان به ماست، چای، انواع ترشیجات، سرکه و استفاده نکردن از نور مستقیم خورشید اشاره کرد. مصرف غذاهای ممنوعه باعث می‌شود که غدد درون ریز وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد زیرا چهار غده پاراتیروئید که پشت غده تیروئید در گردن قرار دارند اگر کار خود را درست انجام ندهند اسکلت و استخوان بندی بدن دچار اشکال و بیماری  می شود.  از جمله این بیماری ها می توان به آرتروز و ساییدگی استخوان ها اشاره کرد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم