مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

مواد غذایی که سرشار از روی هستند

  • ۴۰۶
مواد غذایی که سرشار از روی هستند

روی که با نام زینک هم شناخته می شود یک ماده معدنی مهم برای سلامتی انسان می باشد بیشترین مقدار روی در بدن در اعضایی مانند چشم ها، پانکراس و پوست ذخیره می شود. خانم های باردار و شیرده نسبت به دیگر افراد نیاز بیشتری به دریافت روی دارند. 

 

همانطور که گفته شد روی یک ماده معدنی مهم برای سلامتی انسان می باشد و کمبود آن در بدن ممکن است منجر به ایجاد عوارض جدی گردد مثلاً افرادی که به بیماری های کبدی و کلیوی مبتلا می باشد نسبت به دیگر افراد نیازمند دریافت روی بیشتری می باشد علاوه بر آن افراد سیگاری نیست باید به نسبت دیگر افراد روی بیشتری دریافت کنند.

مواد غذایی سرشار از روی 

عدس 

عدس یکی از حبوبات ای میباشد که سرشار از روی است و یک گزینه مناسب برای گیاهخواران برای تامین روی مورد نیاز بدن می باشد. در هر ۱۰۰ گرم از عدس حدود پنج و نیم میلی گرم روی ذخیره شده است. بعد از عدس لوبیا سفید یکی دیگر از حبوباتی میباشد که سرشار از روی است. 

گوشت گاو 

مصرف گوشت گاو باعث افزایش میزان روی در بدن می گردد زیرا در گرم به گرم گوشت گاو مقدار زیادی روی ذخیره شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت در هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو ۴.۱۸ میلی‌گرم روی قرار گرفته است.

زرده تخم مرغ 

زرده تخم مرغ یکی از مواد غذایی می باشد که سرشار از روی پروتئین و انواع ویتامین ها میباشد. مصرف ۱۰۰ گرم از زرده تخم مرغ می تواند باعث تامین ۴ میلی گرم روی مورد نیاز بدن گرد.  

شکلات تلخ 

شاید دانستن اینکه شکلات تلخ سرشار از روی می باشد برای شما تعجب آور باشد اما باید این را بدانید که مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تلخ در طول روز می تواند باعث تامین ۳۰ درصد از نیاز روزانه شما به روی شود.

تخم کتان 

تخم کتان یکی از مواد غذایی می باشد که دارای مقدار زیادی روی می باشد و علاوه بر آن سرشار از امگا ۳ و فیبر نیز است. در هر ۱۰۰ گرم تخم کتان حدود ۵ میلی گرم روی وجود دارد. بنابراین استفاده از تخم کتان به بسیاری از افراد توصیه می گردد.

لبنیات  

همه انواع لبنیات سرشار از مواد مغذی و روی می باشد و از میان لبنیات شیر و پنیر دو منبع قابل توجه از روی هستند و به گونه ای می باشد که روی موجود در این مواد غذایی می تواند به راحتی توسط بدن جذب گردد. علاوه بر آن کلسیم و ویتامین دی موجود در لبنیات برای سلامت استخوان‌ها مفید است. 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم