مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

طبع شناسی و خواص عسل

  • ۳۳۴
طبع شناسی و خواص عسل

عسل ماده ای میباشد که سرشار از قندهای طبیعی، ویتامین، مواد معدنی و آنزیم می باشد به گونه ای که می توان گفت ۹۰ درصد از وزن آن را قندهای طبیعی تشکیل می دهند. از اولین استفاده های عسل به عنوان درمان می توان به حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد که از آن برای درمان زخم ها استفاده می کردند.

 

موارد مصرف عسل 

همانطور که گفته شد از یک ماده خوراکی بسیار مفید می باشد اما بعضی از افراد بهتر است که در مصرف آن توجه کافی را داشته باشند. از آنجایی که از عسل دارای طبع گرم میباشد افرادی که دارای مزاج های گرم می باشند باید در مصرف آن دقت کافی را داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که دارای مزاج های بلغمی و سوداوی میباشند میتوانند با نگرانی کمتری از انواع عسل ها استفاده کنند.

 

طبع انواع عسل 

برای شناخت طبع عسل باید به گیاهی که زنبور از شهد آن استفاده میکند رجوع کرد و با توجه به این مورد می توان گفت طبع انواع عسل متفاوت میباشد.

به طور کلی می‌توان گفت  عسل هایی مانند عسل سیاه دانه، عسل آویشن،عسل اسطوخودوس، عسل گون گزانگبین، عسل بادام، عسل زنیان، عسل پونه کوهی، عسل پیچک، عسل آفتابگردان، عسل پنبه و عسل زعفران دارای طبع گرم میباشند.

علاوه بر آن عسل هایی مانند عسل گون، عسل بهار نارنج و عسل چهل گیاه دارای طبع معتدل و عسل زرشک، عسل سماق، عسل عناب، عسل خارشتر و عسل گشنیز دارای طبع سرد میباشند.

 

فواید مصرف عسل 

  • درمان سرماخوردگی 

عسل دارای ترکیباتی می باشد که استفاده از آن در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند باعث بهبود علائم این بیماری گردد علاوه بر آن مصرف عسل می‌تواند به بهبود سرفه ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگی کمک نماید. استفاده از عسل با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی و مشکلات مجاری تنفسی جلوگیری نماید. 

  • درمان زخم معده 

باکتری هلیکوپیلوری باکتری می‌باشد که باعث ایجاد زخم معده می گردد اما مصرف عسل به عنوان یکی از قویترین مهارکننده های التهاب های گوارشی می تواند به درمان زخم معده با متن نماید. علاوه بر آن استفاده از عسل می تواند باعث از بین رفتن باکتری هلیکوپیلوری شود و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش میدهد. 

  • درمان سوختگی ها 

استفاده از عسل تاثیر بسزایی در بهبود جای زخم های تازه دارد زیرا استعمال عسل باعث مبارزه با رادیکال های آزاد می گردد. عسل دارای خاصیت ضد عفونت می باشد و از همین رو استفاده از آن می تواند به بهبود جراحت‌ها کمک نماید.

  • مفید برای پوست 

یکی از دلایل ایجاد آکنه و جوش بر روی پوست ترشح بیش از حد غدد روغنی موجود بر روی پوست می باشد. از آنجایی که عسل دارای خواص ضد التهابی می باشد مصرف آن می‌تواند باعث کاهش تورم و قرمزی جوش های موجود بر روی پوست می شود. 

  • مبارزه با سرطان 

در ترکیبات عسل ماده‌ای به نام فنولیک وجود دارد که باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها می شود علاوه بر آن از آنجایی که عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ضد التهابی شناخته می شود استفاده از آن باعث جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی در بدن می گردد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم